vrijdag 18 april 2008

Online Reputation Management

Weet u wat uw klanten, ex-medewerkers of uw concurrenten over u schrijven? Online klantervaringen wegen mee in de aankoopbeslissing van consumenten. Het monitoren en bijsturen van negatieve berichtgeving op internet is dus belangrijk.

Online Reputation Management is het beschermen van uw online reputatie door actief deel te nemen aan ondermeer blogs en fora teneinde de externe berichtgeving en zoekresultaten positief te beïnvloeden.

Online Reputation Management (ORM) is onlosmakelijk verbonden met marketing, public relations en search engine marketing (SEM). Doel is het verbeteren van de naambekendheid en meer topposities in de zoekmachines.


Binnen ORM zijn drie expertisegebieden te onderscheiden:

1. Monitoring
Door het monitoren van blogs, fora en andere sociale netwerksites met behulp van ondermeer Google Trends of Technorati kun u achterhalen wat er over uw bedrijf geschreven wordt.

2. Analyse
Zoekmachine resultaten zijn onderhevig aan verandering. Wilt u de resultaten positief beïnvloeden dan moet u eerst weten hoe de ranking tot stand komt. Noteer de sites die positief of negatief over u schrijven. Maak een indeling op basis van type site (blog, forum, review), pagerank, kwaliteit, aantal externe links, invloed, etc. Op basis van deze indeling kun u een inschatting maken van de hoeveelheid werk en het te verwachten resultaat.

3. Beïnvloeding
U kunt online conversaties positief beïnvloeden door zelf actief deel te nemen. Probeer een autoriteit op uw vakgebied te worden. Neem deel aan blogs, fora en reviews en reageer alert op kritiek. Door actief deel te nemen kun u uw online reputatie verbeteren. Wees altijd eerlijk, het kan namelijk ook tegen u gebruikt worden.

Hieronder enkele tips:

  • Gebruik Google Trends, Technorati of Google Alerts.
  • Registreer uw bedrijfsnaam bij Google om Adwords misbruik te voorkomen.
    (oneigenlijk gebruik van merknamen door concurrenten)
  • Neem actief deel of start een eigen weblog. Wordt een autoriteit op uw vakgebeid.
Patrick Nijhof CEO Next Media
Deze informatie wordt u aangeboden door Next Media.
Neem contact op of bezoek onze website www.next-media.eu.

Geen opmerkingen: