maandag 24 december 2007

Conversie funnels versus het hub en spoke model

Een recent artikel op ClickZ door Shane Atchinson geeft een goed beeld van de discussie over het gebruik van conversie funnels versus het hub en spoke model. Volgens de auteur zijn normale lineaire conversion funnels waardeloos omdat maar weinig mensen gelijk aan een funnel op een site navigeren.

Hij stelt dat het hub and spoke model veel beter werkt, waarbij de hub een specifieke pagina is en de spokes (spaken) de klikpaden daarvandaan. Sommige klikpaden resulteren in een conversie, terwijl andere geen of exits opleveren.

Normale lineaire conversie funnels zijn klaarblijkelijk goed voor het inrichten van bijvoorbeeld een order bestel proces, waarbij je een aantal stappen verplicht moet doorlopen. Kijk je naar pagina's die op meerdere manieren te bereiken zijn dan heeft conversie funnel weinig zin.
Het hub en Spoke model is veel productiever omdat het een beter beeld geeft van wat er werkelijk gebeurt op de site.

Lees artikel: Conversion funnels 2.0 door Shane Atchinson
Bron: ClickZ

Geen opmerkingen: